Associate Professor of the Department of Language Training for Foreign Citizens.

E-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Author of more than 50 scientific and methodological works.

Position: Associate Professor of the Department of Language Training for Foreign Citizens. 

phone: (0542) 68-44-09, office Г-802

Scientific interests:

  • cross-cultural studios;
  • intercultural communication;
  • pedagogy of tolerance in the context of an intercultural educational environment;
  • socio-cultural linguistics.

Main disciplines:

  • The basics of academic writing;
  • Language of instruction (Ukrainian, Russian).

Links to author profiles: 

ORCID ID

Google Scholar

eSSUIR

 

Brief biography:

In 1996 she graduated from the Philological Faculty of Sumy State A.S. Makarenko Pedagogical University, qualification of Ukrainian language and Literature Teacher, Foreign (English) Language Teacher. In 2002 she graduated from the Faculty of Postgraduate Higher Education of Sumy State A.S. Makarenko Pedagogical University, receiving second qualification of Practical Psychologist and Social Educator in Educational Institutions. She worked as a teacher of Ukrainian and English at a comprehensive school (1996-1999). Worked as a teacher at Sumy State A.S. Makarenko Pedagogical University (2004-2011), and as an Associate Professor after defending the PhD thesis for obtaining a scientific degree of Candidate of Pedagogical Sciences (2012-2017). Since 2018 Alina has been working as an Associate Professor at the Department of Language Training for Foreign Citizens.

Main scientific works for the last 5 years

Sections of monographs:
1. Chernyakova A.V., Pylypenko-Fritsak N. A. Communication of European values in teaching of foreign students in the context of the internalization of education. Sustainable development in a modern knowledge society: Ljubljana: Ljubljana : Ljubljana School of Business Publishing VSPV, 2021. C. 129-141.
2. Chernyakova A.V., Pylypenko-Fritsak N. A. Effective cross-cultural communication as a condition for adaptation of foreign students in the context of strategy of intercultural deveplopment of the city. Innovative pathway for the development of modern philological sciences in Ukraine and EU countries: Рига: Baltija Publishing, 2021. C. 337-357.
3. Chernyakova A.V., Vorona N., Pylypenko-Fritsak N. A. Pedagogical support of adatation of foreign students to the socio-cultural and educational environment of Sumy State university. New challenges in the development of future specialists: Universitatea Dunarea de Jos Galati Publishing: Universitatea Dunarea de Jos Galati Publishing, 2021. C. 153-170.

4. Чернякова А.В. Організаційно-педагогічні стратегії запобігання та подолання насильства в закладах освіти: досвід США : монографія. Суми: Видавництво Вінниченко М.Д., 2-ге вид. випр. та доповнене. 2021. 248 с. https://drive.google.com/file/d/1ICNm9YjkrN6O5kjVVMqngbDUw9EgfvDO/view

5. Чернякова А.В., Пилипенко-Фріцак Н.А. Роль ціннісно-орієнтованого навчання іноземних студентів у процесі мовної підготовки у контексті інтеграції в європейський освітній простір. Підвищення рівня життя в умовах турбулентності: глобальні та локальні аспекти: Ополе: Вища школа управління і адміністрації в Ополє, 2022. C. 73-84. https://www.wszia.opole.pl/wp-content/uploads/2020/05/ANS_Monogragia_2022.pdf

Articles:
1. Чернякова, А.В., Пилипенко-Фріцак, Н.А. (2020). Особливості адаптації турецьких студентів до соціокультурного та освітнього середовища під час навчання в Україні. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. Вінниця : Вид-во ВДПУ. Вип. 63, 184-189.
2. Чернякова, А.В., Ворона, Н.О. (2020). Крос-культурні студії як інструмент соціокультурної інтеграції та мовної підготовки іноземних студентів у контексті регіональної стратегії інтеркультурного розвитку міста. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, м. Луцьк, Вип. №3 (407), 58-65.

3. Чернякова А.В. Європейські цінності у навчанні іноземних студентів у контексті інтеграції в європейський простір. Збірник «Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки». 2022. 41. C. 114-127. https://periodicals.karazin.ua/language_teaching/article/view/21196

4. Чернякова А.В. Європейські цінності міжкультурного діалогу в контексті інтеграції в європейський освітній простір. Збірник «Актуальні питання гуманітарних наук». Вип. 56, том 3, 2022. С. 234-240. http://www.aphn-journal.in.ua/56-3-2022

Conference abstracts:

1. Чернякова А. В. Етно-краєзнавчі студії як інструмент формування крос-культурної компетентності іноземних студентів у процесі мовної підготовки // Збірник тез Українська мова як іноземна у фокусі інновацій: від досвіду до впровадження: Збірник матеріалів циклу Міжнародних науково-практичних семінарів, Львів, 2019. – Львів, 2019. – 135 с. URL: http://miok.lviv.ua/wp-content/uploads/2019/12/Збірник-тез.pdf
2. Чернякова А.В., Балсак Е., Комунікативний театр як інноваційна технологія мовної підготовки освітніх мігрантів. Наукова спільнота студентів ХХІ століття : матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної студентської онлайн-конференції: тези доповідей. : Сумський державний університет, 2021. C. 130-136.
3. Чернякова А., Пилипенко-Фріцак Н. Європейські ціннісні орієнтації іноземних студентів в умовах університетської освіти в Україні. Європейські цінності в українській освіті: виклики та перспективи: тези доповідей. : Видавничий дім «Гельветика», 2021. C. 145-148.

4. Чернякова А.В., Тханатхупарамбіл Шіфік Дхілна Ціннісно-орієнтоване навчання іноземних студентів в умовах університетської освіти: європейські цінності та міждисциплінарні зв`язки. Наукова спільнота студентів ХХІ століття : матеріали V Всеукраїнської науково-практичної студентської онлайн-конференції: тези доповідей. : Суми : Сумський державний університет, 2022. – 141 с., C. 56-63.

5. Чернякова А.В., Кумар Маніш Міжкультурний діалог у практиці викладання української мови як іноземної. Наукова спільнота студентів ХХІ століття : матеріали V Всеукраїнської науково-практичної студентської онлайн-конференції: тези доповідей. : Суми : Сумський державний університет, 2022. – 141 с., C. 35-40.

6. Чернякова А.В., Абзал Кхан Абсана Європейські цінності у навчанні іноземних студентів. Наукова спільнота студентів ХХІ століття : матеріали V Всеукраїнської науково-практичної студентської онлайн-конференції: тези доповідей. : Суми : Сумський державний університет, 2022. – 141 с., 2022. C. 22-28.

Popular science practices:

1. Чернякова А.В. Національно-патріотичне виховання особистості у практиці викладання української мови в умовах воєнного стану. Науковий часопис «Історико-педагогічні студії» (Київ: НПУ імені М.П. Драгоманова). 2022. Вип. 15- C. 161-166. https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/38540/Cherniakova%20A.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Educational and methodical works for the last 5 years:

1. Чернякова А. В. Міжкультурна толерантність в умовах інтернаціоналізації освіти: погляд студентів-іноземців: навчально-методичні матеріали // науково-популярне видання «Неформальна освіта: кращі практики і проекти : журнал / [гол.ред. Н.П. Павлик, відп. ред. К.А. Марчук]. Житомир : Вид-во Житомирського держ. ун-ту імені І. Франка, 2019. Вип. 2. 130 с.
2. Чернякова А. В. Інтернет, який ми хочемоˮ (Тhe Web We Want): методичні рекомендації // О. Черних, А. Чернякова : European Schoolnet publication Google та Liberty Global., 2019. 93 с.
3. 4801 Практичний українсько-англійський розмовник в діалогах «Соціальна адаптація в Україні» для англомовних студентів 1 курсу / / Кліпатська Ю.О., Чернишова Т.Г., Чернякова А.В. навчально-методичні рекомендації. Суми : Сумський державний університет, 2020. - 85 с.
4. Чернякова А.В., Чернишова Т.Г. Вивчаємо українську вдома : навчально-методичні матеріали для самостійного вивчення української мови як іноземної. Суми: Сумський державний університет, 2021. 70 c.

Participation in international activities:

Participator in international training mobility programs ERASMUS + КА 1 with educational component in the field of advanced training (for ERASMUS+: Youth in Action, Key Action 1, Mobility of Youth Workers and educators):

1. «Trainbow» – Training course under a grant support from the European Union international program Erasmus+, Kysak, Poland (2018).

2. «ReMeDy. Ready to mediate?» – Training course under a grant support from the European Union international program Erasmus+, Rustavi, Georgia (2019).

Certificates of participation in international mobility:

1. Certificate of participation in Professional Scholarships in USA (La Crosse, Wisconsin, USA, 2008) on the subject «Healthy Way of Life for Youth» (USAID).

2. Certificate of participation in a learning mobility project «Summer School of Diplomacy» in Hungary (Central Eropean University) and in study programme of United Nations Office in Vienna that is organized by «Institute of International Academic and Scientific Cooperation (2018)».

3. Certificate of participation in a learning mobility project International Erasmus+ training mobility and upgrading programme «TRAINBOW» (Youthpass) (2018).

4. Certificate of participation in a learning mobility project International Erasmus+ training mobility and upgrading programme « ReMeDy» (Youthpass) (2019).

Sumy State University,
116, Kharkivska st., 40007 Sumy, Ukraine,
Main Building, (Room 802)

If use Departments of Foreign Languages materials, the reference to the source is required.

All Rights Reserved.