Загальні відомості

Кафедра мовної підготовки іноземних громадян здійснює навчання української мови як іноземної слухачів підготовчого відділення та студентів-іноземців основних факультетів і навчально-наукових інститутів СумДУ. 

Напрями роботи

  • Українська мова як іноземна
  • Основи академічного письма

Г У Р Т О К  1

На кафедрі працює науковий гурток для студентів-іноземців «Нащадки Гіппократа». Науковий керівник – старший викладач кафедри Пилипенко-Фрицак Н. А.

27.jpg — 181.21 kB

Науково-дослідницька робота зі студентами є невід'ємним компонентом освітнього процесу кафедри мовної підготовки іноземних громадян. У грудні 2017 року на кафедрі створено науково-творче об’єднання – гурток «Нащадки Гіппократа», який об'єднав іноземних студентів, які люблять медицину і захоплюються вивченням української мови. Керівник наукового об’єднання студентів – викладач кафедри Пилипенко-Фріцак Наталія Анатоліївна.

Метою діяльності гуртка «Нащадки Гіппократа» є розкриття наукового та творчого потенціалу іноземних студентів, які навчаються у медичному інституті, розвиток навичок науково-дослідницької роботи, розвинення комунікативних здібностей, удосконалення професійної комунікативної культури та пізнавального інтересу до вивчення української мови.

Тематика засідань студентського гуртка охоплює проблемні питання сучасного медичного дискурсу, мовленнєвої культури медика, медичного сленгу, мови медичної реклами, української медичної термінології. До сфери інтересів молодих науковців також  належать питання міжкультурної комунікації та діалогу культур, етностереотипів у контексті діалогу культур, вербальних і невербальних національних особливостей спілкування,  лінгвокультурології, соціолінгвістики.  На засіданнях гуртка студенти мають змогу набути корисний досвід виступів, спілкування та дискусії, підготовки матеріалів для публікації у наукових виданнях, презентації власних наукових здобутків, реалізувати свої креативні можливості. 

П Л А Н   Р О Б О Т И

студентського наукового гуртка «Нащадки Гіппократа»

на 2022/2023 навчальний рік 

Найменування заходів та засідань

наукового студентського гуртка

Термін проведення

Відповідальні

1.

Організаційне засідання. Проведення індивідуальних співбесід з членами гуртка з метою виявлення кола їх наукових інтересів. Обговорення, узгодження та затвердження плану діяльності студентського гуртка в умовах онлайн освіти.

08.09. 2022

Керівник гуртка

2.

Місце, роль і значення професії лікаря у сучасному суспільстві. Лікар нового покоління.

22.09.2022

Керівник гуртка

3.

Основоположні цінності й принципи професійної етики та деонтології медичного працівника.

06.10.2022

Керівник гуртка

4.

Культура мовлення лікаря як головна складова професійної етики.

20.10.2022

Керівник гуртка

5.

Прагматико-лінгвістичні засоби спілкування лікаря з пацієнтом у контексті медичного дискурсу. Лінгвальний та екстралінгвальний аспекти комунікації лікаря і пацієнта.

03.11.2022

Керівник гуртка

6.

Особливості професійного спілкування в медицині. Неформальна професійна мова медика. Статус медичного сленгу у мові медицини, функції та особливості його уживання.

17.11.2022

Керівник гуртка

7.

Фразеологія та абревіатура у професійній мові медичного працівника. Фразеологічні евфемізми у мові медиків.

01.12.2022

Керівник гуртка

8.

Підготовка тез доповідей до студентської науково- практичної конференції. Робота над навичками публічного виступу.

15.12.2022

 

9.

Робота над презентацією та підготовка виступу на студентську науково-практичну конференцію.

29.12.2022

Керівник гуртка

10. «Служіння     життю  та  здоров'ю  людини»: гуманістичні аспекти лікарської діяльності. 19.01.2023 Керівник гуртка
11. Внесок українських лікарів у розвиток світової медичної науки. 02.02.2023 Керівник гуртка
12. Робота українських медиків в умовах російсько- української війни. 16.02.2023 Керівник гуртка
13. Повага до людини, до її гідності та життя як базові європейські цінності. Співвідношення евтаназії та права людини на життя. 02.03.2023 Керівник гуртка
14. «Життя людини — найвища соціальна цінність!»: принципи діяльності міжнародної медичної гуманітарної організації «Лікарі без кордонів» (Medecins sans frontiers, MSF). Допомога медичних працівників українцям під час російсько- української війни. 16.03.2023 Керівник гуртка
15. Європейські практики міжкультурного діалогу в медичній сфері. Міжкультурна компетентність як одна з ключових професійних компетентностей медичного працівника в контексті євроінтеграції. 30.03.2023 Керівник гуртка
16. Лікарі та медицина майбутнього: як зміниться медична сфера 10-15 років. 13.04.2023 Керівник гуртка
17. Сфери і функції професійної діяльності медиків у моїй країні. Відомі лікарі моєї країни. 27.04.2023 Керівник гуртка
18. Підготовка тез доповідей до студентської науково- практичної конференції. Робота над презентацією та підготовка виступу. 11.05.2023 Керівник гуртка
19. Підсумкове засідання наукового гуртка. Заохочення кращих студентів-науковців. 25.05.2023 Керівник гуртка

 

До наукової роботи гуртка долучилися студенти з Нігерії, Лівану, Гани, Індії, Туреччини, Тунісу та Марокко.

Список членів гуртка «Нащадки Гіппократа»: 

1. Еке Чіамака, ст. ме.інституту СумДУ, гр. ЛС-721 (Нігерія).

2. Саєд Мубаашера Ірфан, ст. мед. інституту СумДУ, гр. МЦ.м – 737 (Індія).

3. Нандвана Картік, ст. мед. інституту СумДУ, гр. МЦ.м – 737 (Індія).

4. Пател Равирадж, ст. мед. інституту СумДУ, гр. МЦ.м – 734 (Індія).

5. Пател Кушбу, ст. мед. інституту СумДУ, гр. МЦ.м – 734 (Індія).

6. Вірал Западі, ст. мед. інституту СумДУ, гр. МЦ.м – 734 (Індія).

7. Харді Пател, ст. мед. інституту СумДУ, гр. МЦ.м – 734 (Індія).

8. Мюхюрджюоглу Берке Джем, ст. мед. інституту СумДУ, гр. МЦ.м – 721 (Туреччина).

9. Тугба Айдин, ст. мед. інституту СумДУ, гр. МЦ.м – 721(Туреччина).

10. Аденсола Ннеамака,  ст. мед. інституту СумДУ, гр. МЦ.м – 811 (Нігерія).

11. Бенхміда Арідж,  ст. мед. інституту СумДУ, гр. МЦ.м – 811 (Туніс).

12. Хссаіда Адам,  ст. мед. інституту СумДУ, гр. МЦ.м – 919 (Марокко).

13. Ал Хадждж Хуссеін Оуссама, ст. мед. інституту СумДУ, гр. МЦ.м – 919 (Ліван).

14. Асаре Джеффрей Дуоду, ст. мед. інституту СумДУ, гр. МЦ.м – 919 (Гана).

Свої знання та відкриття члени гуртка демонструють, беручи участь у міжнародних та всеукраїнських конференціях, семінарах, форумах, конкурсах студентських наукових робіт; виступають з доповідями, публікують наукові роботи у вітчизняних та зарубіжних виданнях.

23 лютого 2020 року студенти взяли участь у XI студентській конференції «Перший крок у науку», де виступили з доповідями  «Українські іменники спільного роду на означення осіб за емоційною оцінкою» (Еке Чіамака), «Culture of India» (Пател Равірадж, Пател Кхушбу, Індія), «History of Indian Literature» (Вірал Западійа, Харді Пател, Індія. Студенти нагороджені грамотою за зайняте 3 місце серед доповідачів у секції Філологія. Суспільство. Комунікація). 

Під час карантину члени гуртка продемонстрували наполегливе бажання займатися науковою роботою, активно долучилися до науково-практичних студентських онлайн-конференцій:

  • Міжнародна науково-практична  конференції  «Наукова ініціатива іноземних здобувачів вищої освіти та аспірантів» (19 березня 2020 р., Харків, ХНАДУ). Мюхюрджюоглу Берке Джем виступив з доповіддю «Особливості адаптації турецьких студентів до навчання в Україні»;
  • XХI Міжнародна  науково-практична конференція «Людина, культура, техніка в новому тисячолітті» (23 квітня 2020 р., Харків, Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського «ХАІ»). Нандвана Картік виступив з доповіддю «Особливості соціокультурної адаптації індійських студентів до навчання в Україні»;
  • ХІ Міжнародна науково-практична конференція студентів, аспірантів та фахівців у галузі психології «Молодь в сучасній психології. Етнічна самосвідомість та міжетнічна взаємодія» (23 квітня 2020 р., Суми, СумДПУ імені А.С.Макаренка). Ал Хадждж Хуссеін Оуссама підготував есе "Our life in 27, 375 days»; 
  • ІІI Всеукраїнська науково-практична студентська онлайн-конференція «Наукова спільнота студентів XXI століття» (23-24 квітня 2020 р.,  Суми, СумДУ).  Саєд Мубаашера Ірфан виступила з доповіддю  «Культура Індії: діалог спільнот, мов, релігій», Мюхюрджюоглу Берке Джем підготував виступ «Academic mobility and development of international cooperation in the field of higher education in Ukraine», Дехінсілу Аденсола Ннеамака представила доповідь «Концептуальні засади формування професійно зорієнтованого діалогічного мовлення іноземних студентів-медиків на заняттях з української мови».

За плідну роботу іноземні студенти – члени гуртка «Нащадки Гіппократа» відзначені Подяками, Дипломами, Почесними грамотами та нагороджені пам’ятними подарунками.

Карантинні обмеження, що продовжилися у 2021 році,  внесли корективи в освітній процес, але не завадили науково-дослідній роботі гуртка. Робота зі студентами не зупинилася, а набула інших форм. Протягом карантинних обмежень регулярно відбувалися засідання гуртка у дистанційному режимі на  платформі Google Meet, у змішаній формі та offline. Під час карантину гуртківці продемонстрували навички самоорганізації, здатність до самостійного пошукового дослідження, наполегливе бажання займатися науковою роботою, активно долучилися до науково-практичних студентських конференцій.

На VII Міжнародній науково-практичній конференції здобувачів вищої освіти та молодих учених "Наукова ініціатива іноземних здобувачів вищої освіти та аспірантів» (04 березня 2021 р., Харків, ХНАДУ) Тенга Джексон Елікунда, Терновий Денис та Сохеіл Мохаммад Сохеіб (гр. МЦ.м-015) представили тези доповіді «Толерантність як основа міжкультурної комунікації іноземних студентів під час навчання в українських вишах».

Традиційною стала участь гуртківців у роботі у роботі студентської конференції «Перший крок у науку». Поточний рік не став винятком. Учасники гуртка долучилися до роботи XIІ студентської конференції «Перший крок у науку», яка відбулася 18-19 березня 2021 р. у СумДУ,  та представили доповіді: «Толерантність як запорука крос-культурної взаємодії іноземних студентів у багатонаціональній групі» (Терновой Денис, Чуквуді Діваінгіфт Чідіебере (гр. МЦ.м-015)) та "Українські іменники з недиференційованою родовою ознакою на означення людини як особистості» (Бу Хамдан Крістіан, Лахбіді Доха (гр. МЦ.м-014)).

15–16 квітня 2021 р. Асаре Джеффрей Дуоду (гр. МЦ.м-919) взяв участь у ІХ Всеукраїнській науковій конференції студентів, аспірантів, викладачів та співробітників СумДУ «Соціально-гуманітарні аспекти розвитку сучасного суспільства» та підготував тези «Правова культура як складова соціальної адаптації освітніх мігрантів під час навчання в Україні».

На ХІІ Всеукраїнській науково-практичній конференції здобувачів вищої освіти «Питання сучасної науки і права» (23 квітня 2021 р., м. Суми, Сумська філія Харківського національного університету внутрішніх справ) Ал Хадждж Хуссеін Оуссама та Алхуссейн Хуссейн (гр. МЦ.м-919) виступили з доповіддю "Соціокультурна адаптація іноземних студентів під час навчання в Україні».

На запрошення Національного аерокосмічного університету ім. М.Є. Жуковського «ХАІ» Бенхміда Арідж (гр. МЦ.м-811) взяла участь у Міжнародній конференції студентів-іноземців «Інтеграція студентів-іноземців в соціокультурних і науковоосвітній простір української системи вищої освіти» (22 квітня 2021 р., м. Харків) та представила доповідь «Мова «медичних» кольорів: використання кольорової гами у дизайнах медичних сайтах та рекламі».                                        

22-23 квітня 2021 р. Паллікамаліл Сандхра (гр. МЦ.м-737) взяла участь у ХІ Міжнародній науково-практичній конференції студентів, аспірантів та молодих вчених «Молодь у сучасній психології: етнічна самосвідомість та міжетнічна взаємодія» (м. Суми, СумДПУ імені А. С. Макаренка) та виступила з доповіддю «Адаптація навчальних мігрантів: проблеми та шляхи їх вирішення».

Активно долучилися гуртківці до проведення ІV Всеукраїнської науково-практичної студентської онлайн-конференції «Наукова спільнота студентів XXI століття», яка відбулася 7-8 квітня 2021 р. на базі кафедри мовної підготовки іноземних громадян СумДУ. Студенти виступили з доповідями:  «Traditional Indian dance as Symbolic Non-verbal Communication» (Саєд Мубаашера Ірфан (гр. МЦ.м-737)); «Етноорієнтована методика навчання у полікультурній групі» (Кхан Аджмал (гр. МЦ.м-015)); «Активізація пізнавальної діяльності іноземних студентів через застосування інформаційних та комп’ютерних технологій на заняттях з української мови» (Сохеіл Мохаммад Сохеіб (гр. МЦ.м-015)).

На V Міжнародній науково-практичній конференції студентів, магістрантів, аспірантів «Філологія,  лінгводидактика,  професійна комунікація в науковому дискурсі» (9 листопада 2021 р., м. Суми, СумДПУ імені А.С.Макаренка) Мохамед Ахмед Вахід Ахмед (гр. МЦ.м-010) представив доповідь «Комунікативні стратегії й тактики медичного дискурсу».

За старанну роботу учасники гуртка «Нащадки Гіппократа» відзначені Подяками, Дипломами, Грамотами.

2022 рік приніс нові страшні виклики та випробування, які не оминули і сферу освіти. Через повномасштабне вторгнення російської армії в Україну більшість іноземних студентів вимушені були виїхати з міста, залишити нашу країну. Але це не стало на заваді діяльності учасників наукового студентського об’єднання «Нащадки Гіппократа», оскільки гуртківці мають досвід дистанційного навчання та онлайн-освіти, прагнуть нових знань, сповнені наполегливого бажання займатися пошуково-творчою та науково-дослідною роботою. Протягом року регулярно відбувалися засідання гуртка в онлайн-режимі на платформі Google Meet, студенти активно долучалися до підготовки та проведення освітньо-виховних заходів, брали участь у науково-практичних конференціях, семінарах, університетських заходах, українських загальнонаціональних акціях, міжнародних святах.  

П’ятий рік поспіль гуртківці представляють результати власних досліджень на студентській конференції «Перший крок у науку». 2022 рік не став винятком: учасники гуртка взяли участь у XIII студентській конференції «Перший крок у науку» (9-13 травня 2022 р., Суми, СумДУ), де мали змогу виступити та опублікувати тези доповідей. Абоурамех Елбасиоуни і Елморсі Ахмед Магед (гр. МЦ.м-010) представили тему «Українські іменники спільного роду, що відбивають ставлення людини до праці»; Шрівастава Деванші (гр. МЦ.м-010) та Терновой Денис (гр. МЦ.м – 015) виступили з доповіддю «Дослідження впливу мови ненависті на індійських студентів під час навчання».

На YI Усеукраїнську науково-практичну конференцію з міжнародною участю «Інновації в освіті і педагогічна майстерність учителя-словесника» (27-28 жовтня 2022 р., Суми, СумДПУ імені А.С.Макаренка) Абдул Равуф (МЦ.м-129) представив тему «Міждисциплінарний підхід у формуванні професійних комунікативних навичок іноземних студентів-медиків на заняттях української мови».

Справжнім святом науки стало проведення кафедрою мовної підготовки іноземних громадян V Всеукраїнської науково-практичної студентської онлайн-конференції «Наукова спільнота студентів ХХІ століття», яка відбулася 13 жовтня 2022 р. Під час роботи конференції гуртківці презентували цікаві здобутки своєї науково-дослідної діяльності та мали змогу опублікувати тези. Гавісіддаппа Карібасамма Гаанашрі (МЦ.м-129) доповіла з теми «Традиційний індійський танець як форма міжкультурної комунікації»; Нджему Вікторія Джеральд (МЦ.м-125) представила дослідження «Формування вторинної професійної мовної особистості з урахуванням принципу текстоцентризму на заняттях з української мови як іноземної»; Гюлтекін Емірхан (МЦ.м-015) окреслив питання «Деякі аспекти граматичної інтерференції у тюркомовній аудиторії».

Відмітною рисою 2022 року стала творчо-пошукова й проєктна робота гуртківців, участь у підготовці та проведенні освітньо-виховних заходів, які сприяли підвищенню навчально-пізнавальної активності студентів, створенню позитивної мотивації навчання та позитивного емоційного фону, формуванню у іноземців активної громадянської позиції та поваги до культурних, національних, державних традицій і цінностей України. За участі учасників гуртка проведені такі заходи, як-от:

«Я – толерантна людина», присвячений міжкультурній толерантності та протидії мові ненависті (матеріали і результати дослідження, проведеного  спеціально для цього заходу, студенти представили у доповіді на XIII студентській конференції «Перший крок у науку»). Активну участь у підготовці матеріалів дослідження, у пошуково-творчій та проєктній роботі, у проведенні заходу узяли студенти гр. МЦ.м-010 Міладі Мондер, Мустафізур  Ахмед, Галі Мохамед Юссеф Мохамед Юссеф, Раза Афак, Сіддік Абу Саєд, Тгашнатг Судгеер Адітг, Шрівастава Деванші, студентки Саєд Мубаашера Ірфан (гр. МЦ.м-737) та Шивангі (гр. МЦ.м-735);

«Рідною мовою про найдорожче», приурочений до Дня рідної мови, під час якого студенти із Єгипту, Індії, Марокко, Нігерії, Танзанії та Туреччини демонстрували красу материнської мови, говорили рідними мовами та діалектами, розповідали вірші про головне у житті кожної людини – Батьківщину, родинне тепло, мамину любов, кохання. Подарунком від учасників гуртка стало відео, у якому хлопці й дівчата розповіли свої улюблені вірші рідною мовою. Велика подяка Пармар Кхіаті Нілешсінг, Пател Кушбу Парімал, Пател Харді Кіранкумар, Пател Равіраджу Махендрабхай (гр. МЦ.м-734), Шівангі (гр. МЦ.м-735), Саєд Мубаашері Ірфан (гр. МЦ.м-737), Галі Мохамеду Юссефу Мохамеду Юссефу (гр. МЦ.м-010), Мусса Захрі Саід та Гюлтекіну Емірхану (гр. МЦ.м-015), Хссаіду Адаму (гр. МЦ.м – 919) за підготовку та участь у святі;

 «Європейський день мов – свято, що єднає країни», під час якого гуртківці  представили доповіді про історію та мету свята, про найбільш поширені мови та мови, що знаходяться на межі зникнення, доповіли про місце української мови у сім’ї європейських мов, нагадали про важливість збереження мовного та культурного розмаїття та необхідність зміцнення міжкультурного розуміння. Від імені індійських студентів усіх учасників заходу зі святом привітала Саєд Мубаашера Ірфан (гр. МЦ.м-737) і прочитала власний вірш «Сьогодні свято мови в нас». «У вірші я хотіла розповісти про красу української мови, про свою любов до неї й про те, що я впевнена, що Україна переможе у жахливій війні й скоро усі будуть у безпеці», – зазначила Саєд Мубаашера Ірфан. Дякуємо Гавісіддаппі Карібасаммі ГаанашріДуппалу Сай Прітаму, Саін Джатіну (МЦ.м-129), Абзалу Кхану Абсані (гр. МЦ.м-107), Кумару Манішу (гр. МЦ.м-116), Саєд Мубаашері Ірфан, Шубхаму Джангиду, Шубхаму Кумару,  Нандвані Картіку (гр. МЦ.м-737), які провели велику пошуково-творчу роботу, підготували цікаву інформацію та долучилися до навчально-виховного заходу;

«З Україною у серці» – захід національно-ціннісного та патріотичного спрямування для іноземних та українських студентів, проведений у контексті реалізації Модуля Жан Моне міжнародної програми Еразмус+ з теми «Європейські цінності міжкультурного діалогу в освіті: міждисциплінарний та інклюзивний підходи» (EUROVALID) та у рамках проєкту «Національно-ціннісне та патріотичне виховання особистості у процесі мовної підготовки у системі інтернаціональної університетської освіти в умовах воєнного стану».  Щира подяка Гавісіддаппі Карібасаммі Гаанашрі, Дуппалі Сай Прітаму та Саіну Джатіну (гр. МЦ.м-129), Нджему Вікторії Джеральд та Лайзер Естер Джексон (гр. МЦ.м-125), Саєд Мубаашері Ірфан, Шубхаму Кумару та Шубхаму Джангиду (гр. МЦ.м-737), Аішварії, Анджалі Саіні та Абдулу Равуфу (гр. МЦ.м-814), які з великим натхненням та любов’ю  розповіли про цікаві роки навчання у СумДУ, про знання, які отримали під час занять з мовної підготовки, щодо культурної спадщини України та її європейське майбутнє, про любов та повагу до української мови, яку прищепили їм викладачі, висловили непохитну впевненість у перемозі українського народу над кривавим ворогом та у швидкій зустрічі з друзями та  викладачами у стінах рідного університету. Саєд Мубаашера Ірфан представила авторський вірш «Символи України», а Шубхам Джангид  зазначив: «Саме для мене одним із символів України є Сумський державний університет. Єдність у стінах університету допомагала мені емоційно зростати як людині, допомогла осягнути дійсно цінні речі для кожної людини»;

«Українська мова єднає і надихає» з нагоди «Дня української писемності та мови», у рамках якого іноземці долучилися до проєктної діяльності та до написання Всеукраїнського радіодиктанту Національної єдності. Щиро дякуємо гуртківцям і усім студентам, які приєдналися до заходу, поділилися враженнями та висловили свої думки щодо події. «Мова – одна із головних цінностей кожного народу, неповторний скарб. Українська мова – це скарб і гордість українського народу. Я знаю, що зараз, у цій страшній війні, українській народ боронить не лише свою землю, але й захищає українську мову», – підкреслила Саєд Мубаашера Ірфан (МЦ.м-737). – На мою думку, українська мова єднає усіх, хто любить та береже її, єднає та надихає на боротьбу за мирне та незалежне майбутнє України». Западія Вірал Панкаджбхай, Харікант Ратхор, Пател Равірадж (гр. МЦ.м-734) зазначили, що участь у заходах, присвячених Дню української писемності та мови, –  це їхній посильний внесок у спільну справу боротьби та єдності з українцями. Студенти гр. МЦ.м-814 Саджан Філіп Аджу,  Моханан Акхіл, Оджікуту Аіша Адеола  Шаджі Гоутхам та Дженсе Рінсо представили творчі роботи, у яких відтворили свої відчуття, та запевнили:  «Україна  наш спільний дім. Після перемоги над ворогом українські люди обов’язково повернуться до своїх домівок, а ми приїдемо до України, яка стала нашою другою домівкою». Результати проведених освітньо-виховних заходів, підготовлені гуртківцями проєкти та презентації, творчі доробки та складені самостійно вірші, у яких відкарбовані думки та почуття студентів, свідчать не лише про велику допитливість, обдарованість та  знаттєлюбність гуртківців,  але й є прикметою поваги та любові до української мови, до України.

Дякуємо іноземним студентам – учасникам гуртка «Нащадки Гіппократа» за активну пошуково-творчу та науково-дослідну роботу, участь у конференціях та цікаві доповіді, підготовку й проведення освітньо-виховних заходів і бажаємо творчого натхнення, цікавих проєктів та нових досягнень!

 

 

Г У Р Т О К  2

 На кафедрі працює науковий гурток ''PF.Lang.Laboratory" для іноземних слухачів підготовчого відділення. Науковий керівник - викладач кафедри Левенок І.С.

Із січня 2022 року на кафедрі МПІГ успішно проводиться наукова та профорієнтаційна робота з іноземною молоддю у межах науково-творчого об'єднання (далі - гуртка) ''PF.Lang.Laboratory'' для іноземних слухачів підготовчого відділення. Під керівництвом доктора філософії, викладача кафедри МПІГ Левенок Інни Сергіївни учасники гуртка вчаться опановувати не лише українську мову, а й наукову, академічну культуру спілкування у мультикультурному середовищі.
Мета діяльності гуртка: виявлення серед іноземних слухачів підготовчого відділення здібної, талановитої молоді, схильної до науково-творчої діяльності; залучення іноземних слухачів підготовчого відділення до наукової, творчої діяльності (участь у конференціях, наукових, освітньо-культурних заходах); формування в іноземних слухачів навичок наукової роботи з текстом: написання тез, статей, підготовка презентацій; розвиток дослідницьких, комунікативних навичок, а також навичок міжкультурного спілкування.

План роботи гуртка (2022-2023 рр.):

1. Організаційне засідання наукового гуртка. Обговорення плану діяльності.
2. Мова науки: яка вона? Ознаки. Введення в науковий стиль мовлення.
3. Тези VS стаття. Структурні елементи. Особливості написання.
(Підготовка тез для участі у XIII науковій студентській конференції ''Перший крок у науку'').
4. Круглий стіл до Міжнародного дня рідної мови. Мови народів світу (21.02.2023).
5. Наукове дослідження. Методи опитування: анкетування, бесіда, інтерв'ю.
6. Що таке ''плагіат''? Як писати наукові тексти.
7. Мовний етикет. Публічний виступ. Структура виступу. Ораторське мистецтво.
8. Я і моя майбутня професія. Мова моєї професії. Професійне мовлення.
9. Презентація. Особливості створення і оформлення презентацій. Види презентацій. Підготовка презентацій ''Мій талант моєму університету СумДУ'' (13.05.2023)
10. Підведення підсумків роботи гуртка. Нагородження учасників.

Список учасників наукового гуртка "PF.Lang.Laboratory":

1. Акіу Кіроія Чарльз (ПВу-13, Танзанія).
2. Ал Бахлоуз Ал Вашак Самер Ваде' (ПВу-13, Йорданія).
3. Алич Зюмрют (ПВу-13, Туреччина).
4. Бенджакік Мехді (ПВу- 13, Марокко).
5. Етобе Годсковенант (Етенг ПВу -14, Нігерія).
6. Кабаніваніі Умар Абдунур (ПВу -13, Танзанія).
7. Мванііка Шерон Фесто (ПВу-13, Танзанія).
8. Мохамед Мусса ПВу-13 (Союз Коморських Островів).
9. Нсато Карен Годфрі (ПВу-13, Танзанія).
10. Окін Олувабамісе Глорі (ПВу-14, Нігерія).
11. Халісдемір Мухаммед (ПВу-13, Туреччина).
12. Шакалаіх Мохаммед І. А. (ПВу- 13, Палестина).

За невеликий час існування гуртка вперше іноземні слухачі підготовчого відділення взяли участь в ХІІІ обласній студентській науковій конференції ''Перший крок у науку'' (9-13 травня 2022). Ал Бахлоуз Ал Вашак Самер Ваде' та Мохамед Мусса підготували тези до збірника матеріалів конференції (секція ''Філологія-Комунікації-Суспільство") за темою: ''Адаптація і міжкультурна комунікація іноземних слухачів у межах міжкультурного гуртка ''PF.Lang.Laboratory"".

                         

«Актуальні проблеми навчання іноземних студентів на сучасному етапі» – під такою назвою на кафедрі мовної підготовки проходить щорічна Міжнародна науково-практична конференція.

Учасниками конференцій є науковці, викладачі, аспіранти з різних ЗВО України та закордоння. Активну участь в конференції беруть і студенти-іноземці, які разом зі своїми науковими керівниками готують доповіді й статті. Головними напрямками роботи конференції є традиційні та інноваційні технології в методиці викладання української (російської) мови як іноземної, сучасні методи викладання гуманітарно-природничих дисциплін нерідною мовою. В рамках конференції також розглядаються психолого-педагогічні основи навчання й міжкультурна комунікація в теорії та практиці викладання нерідної мови.

Електронна версія програми конференції 2018

Електронна версія програми конференції 2017

Електронна версія програми конференції 2015

Результати наукових і практичних досліджень, з якими виступають учасники конференції, відображено у збірниках наукових праць «Мова, історія, культура у лінгвокомунікативному просторі».

Електронна версія збірника 2018

Електронна версія збірника 2017

Електронна версія збірника 2016

Електронна версія збірника 2015

Електронна версія збірника 2014

 

Конференції 2017

«Актуальні проблеми навчання іноземних студентів на сучасному етапі», МПІГ, СумДУ

«Иностранные языки в вузе и школе», Вітебськ, Білорусь

«Научное сообщество студентов ХХI столетия. Филологические науки», Казахстан

«Соціально-гуманітарні аспекти розвитку сучасного суспільства» СумДУ

«Слово в языке, речи, тексте» (Брест, Білорусь)

Конференції 2018

«Перший крок у науку», СумДУ

І Всеукраїнська науково-практична конференція «Наукова спільнота студентів ХХI століття» (СумДУ)

«Наукова ініціатива іноземних студентів і аспірантів», Харківський національний автомобільно-дорожній університет

«Слово в языке, речи,тексте» (Брест, Білорусь)

Конференції 2019

«Перший крок у науку», СумДУ

Міжнародна науково-практична конференція студентів та молодих учених «Наукова ініціатива іноземних студентів та аспірантів», 20 березня 2019, Харківський національний автомобільно-дорожній університет

ІI Всеукраїнська науково-практична конференція «Наукова спільнота студентів ХХI століття», СумДУ

ХIV Міжнародна науково-практична конференція студентів та молодих учених «Наукова ініціатива іноземних студентів» (10 жовтня 2019 р., Харківський національний автомобільно-дорожній університет)

Міжнародна науково-практична інтернет-конференція студентів, магістрантів, аспірантів «Філологія, лінгводидактика, професійна комунікація в професійному дискурсі» (СумДПУ ім. А. С. Макаренка)

Всеукраїнська наукова конференція студентів, аспірантів, викладачів та співробітників факультету ІФСК СумДУ «Соціально-гуманітарні аспекти розвитку сучасного суспільства» (СумДУ)

ІІІ Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція студентів, аспірантів і молодих учених «Маріупольський молодіжний науковий форум: традиційні й новітні аспекти дослідження і викладання іноземних мов і літератури» (29 березня 2019 р., м. Маріуполь).

 

Всеукраїнська науково-практична студентська онлайн-конференція «Наукова спільнота студентів ХХІ століття»

І Всеукраїнська науково-практична студентська онлайн-конференція «Наукова спільнота студентів ХХІ століття»

Збірник 2018

ІІ Всеукраїнська науково-практична студентська онлайн-конференція «Наукова спільнота студентів ХХІ століття»

Збірник 2019Програма 2019

ІІІ Всеукраїнська науково-практична студентська онлайн-конференція «Наукова спільнота студентів ХХІ століття»

Збірник 2020     

ІV Всеукраїнська науково-практична студентська онлайн-конференція «Наукова спільнота студентів ХХІ століття»

Збірник 2021

V Всеукраїнська науково-практична студентська онлайн-конференція «Наукова спільнота студентів ХХІ століття»

Збірник 2022Програма 2022

VІ Всеукраїнська науково-практична студентська онлайн-конференція «Наукова спільнота студентів ХХІ століття»

Програма 2023

VІІ Всеукраїнська науково-практична студентська онлайн-конференція «Наукова спільнота студентів ХХІ століття»

Програма 2024

 

Напрями досліджень

Напрями наукових досліджень кафедри мовної підготовки іноземних громадян охоплюють науково-дослідну роботу другої половини дня, індивідуальні дослідження викладачів, грантову діяльність, наукову роботу зі студентами, участь у всеукраїнських та міжнародних конференціях, організацію щорічної Всеукраїнської науково-практичної студентської онлайн-конференції «Наукова спільнота студентів ХХІ століття», а також діяльність студентських наукових гуртків.

У 2016 році на кафедрі мовної підготовки започатковано тему науково-дослідної роботи другої половини дня «Формування лінгвістичної, соціокультурної та професійної компетенції студентів-іноземців у сучасному інформаційному та освітньому просторі» (2016–2020 рр.). Номер державної реєстрації: 0116U007552.
Науковий керівник – канд. філол. наук, ст. викладач Дядченко Г. В. 

Метою наукової діяльності викладачів кафедри в рамках окресленої теми є дослідження психолого-педагогічних та методичних умов формування лінгвістичної, соціокультурної та професійної компетенції іноземних студентів. Наслідком науково-методичних досліджень є апробація методичної моделі формування лінгвістичної, соціокультурної та професійної компетенції студентів-іноземців у сучасному інформаційному та освітньому просторі. Доведено, що ця модель сприяє усуненню неправильної інтерпретації мовних явищ української мови іноземцями й переведенню механізму їхнього мовлення в русло артикуляційної й лексико-граматичної бази української мови, засвоєнню мовних явищ і реалізації фонетичних, лексичних і
граматичних навичок у різних видах мовленнєвої діяльності з подальшим виходом у побутове спілкування та професійне мовлення.

І етап (проміжний) – «Первинне дослідження джерельної бази з тематики формування лінгвістичної компетенції студентів-іноземців у сучасному інформаційному та освітньому просторі» (Г. В. Дядченко, Л. В. Біденко, А. А. Силка, Т. О. Дегтярьова, О.П. Коньок, Є. О. Голованенко, Т. Г. Чернишова).
ІІ етап (заключний) – «Методика формування лінгвістичної, соціокультурної та професійної компетенції студентів-іноземців у сучасному інформаційному та освітньому просторі. Апробація створеної методики у фахових виданнях» (Г.В. Дядченко, Л. В. Біденко, Т. О. Дегтярьова, М. С. Казанджиєва, Л. А. Кулішенко, А.А. Силка, А. В. Чернякова, А. В. Шевцова, О. П. Коньок).

З 2021 року кафедра працює над новою науково-дослідною темою: "Лінгводидактичні й кроскультурні аспекти формування професійної компетенції іноземних студентів"(державний реєстраційний номер: 0121U109464). Науковий керівник: кандидат філологічних наук, доцент Кулішенко Л. А. 

Метою науково-дослідної роботи є аналіз та узагальнення новітніх методик формування лінгвістичної та кроскультурної компетенції іноземних студентів. Іншомовну професійну компетентність можна визначити як інтегративне особистісно професійне утворення, яке реалізується у психологічній та технічно-операційній готовності особистості до виконання успішної, продуктивної й ефективної професійної діяльності з використанням засобів іноземної мови в умовах іншомовної культури та забезпечує можливість ефективної взаємодії з навколишнім середовищем. У загальному вигляді склад іншомовної професійної компетентності можна подати у сукупності таких компонентів, як компетенції лінгвістичного, соціолінгвістичного та прагматичного рівнів.

У роботі будуть представлені такі напрями: 1) специфічні риси формування мовної (лінгвістичної) компетентності, яка передбачає систему знань, умінь і навичок здійснювати іншомовну комунікацію в типових ситуаціях навчальної, трудової та культурної сфер спілкування; 2) особливості формування у студентів-іноземців кроскультурної компетенції, яка передбачає налагодження комунікації як на рівні лінгвістичного розуміння, так і на рівні соціального, культурного, геополітичного контексту. Ця компетентність є необхідною для студентів-іноземців на етапі адаптації до соціального середовища та умов навчальної діяльності; 3) використання інформаційних технологій та інтернет-ресурсів, а також методичні інновації у викладанні мов.

Розробкою та впровадженням окресленого напрямку наукових досліджень  займалися науковці кафедри:
 Сидоренко Ольга Павлівна - кандидат педагогічних наук, доцент, завідувачка кафедри;
 Біденко Лариса Валентинівна - кандидат педагогічних наук, доцент;
 Дядченко Ганна Вікторівна - кандидат філологічних наук, старший викладач;
 Зайцева Станіслава Станіславівна - кандидат наук із соціальних комунікацій, асистент;
 Кулішенко Людмила Анатоліївна - кандидат філологічних наук, доцент;
 Левенок Інна Сергіївна - доктор філософії, викладач;
 Набок Марина Миколаївна - кандидат філологічних наук, доцент;
 Чернякова Аліна Вікторівна - кандидат педагогічних наук, доцент;

Результатом наукових досліджень є низка науково-методичних і наукових публікацій:
1. Українська мова для іноземців (спільно з Агентством ООН у справах біженців (UNHCR)) : навчальний посібник / за. ред. Дегтярьової Т.О. – Суми : Університетська книга, 2016. – 400 с.
2. Силка А.А. Українська мова як мова професійного навчання: навчальний посібник для студентів-іноземців медичного інституту, що навчаються англійською мовою. – Суми : СумДУ, 2016. – 127 с.
3. Біденко Л.В., Казанджиєва М.С. Індивідуальна спрямованість навчальної траєкторії дистанційного курсу в системі вищої школи / Л.В. Біденко, М.С. Казанджиєва // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технологій : зб. наук. пр. – Суми : Вид-во Сум ДПУ ім. А.С.  Макаренка, 2016. – Вип. № 7(41). – С. 30-35.
4. Біденко Л.В., Кисельова Г.І. Інформаційні технології у навчальному процесі вищих навчальних закладів: принципи застосування / Л.В. Біденко, Г.І. Кисельова // Вісник Запорізького національного університету : Серія «Педагогічні науки» : зб. наук. пр. – Запоріжжя : Запорізький національний університет, 2016. – №1(19). – 301 c. – С. 70-76.
5. Біденко Л.В. Система роботи з художнім фільмом на заняттях РЯІ / Л.В. Біденко // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технологій : зб. наук. пр. – Суми : Вид-во Сум ДПУ ім. А.С.  Макаренка, 2016. – Вип. № 9(43) – С. 64-70.

6. Бурнос Е. Ю., Пилипенко-Фрицак Н.А. Тестирование как объективный метод контроля знаний при обучении РКИ / Е.Ю. Бурнос, Н.А. Пилипенко-Фрицак // Наукові записки Ніжинського державного університету ім. М.Гоголя. Психолого-педагогічні науки: (збірник) / М-во освіти і науки України, Ніжинський держ. ун-т ім. М. Гоголя. – Ніжин, 2016. – № 1. – С. 112-120.
7. Українська мова для іноземців (початковий рівень) : навчальний посібник / за ред. Дегтярьової Т.О. – Суми : Університетська книга, 2017. – 200 с.
8. Мій університет. Навчальний посібник для студентів підготовчого відділення / за ред. Біденко Л.В. – Суми : СумДУ, 2017. – 121 с.
9. Беспалова Г.В. (Щербак Г.В.), Біденко Л.В. Implementing audio-lingual method to teaching Ukrainian as foreign language at the initial stage / Г.В. Беспалова (Г.В. Щербак), Л.В. Біденко // Advanced Education (Новітня освіта) : Київ : Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського, 2017. – Вип. 7. – С. 23–28.
10. Біденко Л.В., Кисельова Г.В. Науково-методична основа підготовки навчального матеріалу з української мови як іноземної для розвитку зв’язного мовлення студентів-нефілологів / Л.В. Біденко, Г.В. Кисельова // Збірник наукових праць Херсонського національного університету : Серія «Педагогічні науки». – Херсон : Херсонський національний університет. 2017. – №75. – Том 1. – С. 99–103.
11. Ворона Н.О. Українська медична термінологія: її походження, особливості та методи засвоєння студентами-іноземцями медичних ВНЗ України / Н.О. Ворона // Наукові записки Ніжинського державного університету ім. М. Гоголя. Серія : Психолого-педагогічні науки : [збірник] / М-во освіти і науки України, Ніжинський
держ. ун-т ім. М. Гоголя. – Ніжин, 2017. – № 2. – С. 111-124.
12. Біденко Л.В. Суми – нова мова, нові друзі, нове життя: навчальний посібник / Л.В. Біденко, В. А. Завгородній, Г. І. Кисельова, А. В. Шевцова. – Суми: Сумський державний університет, 2018. – 149 с.
13. Науковий стиль мовлення для початківців (медико-біологічний профіль): навч. посіб.  / Є. О. Голованенко, Т. О. Дегтярьова, Г. В. Дядченко, О. П. Коньок; за заг. ред. Т.О. Дегтярьової. - Суми: СумДУ, 2018. - 98 с. 
14. Лінгвоукраїнознавство для студентів-іноземців / Завгородній В .А., Казанджиєва М. С., Роденко А. В. та ін., усього 5 осіб / методичні вказівки. – Суми, СумДУ, 2018. – 120 с.
15. Силка А.А. Українська мова для студентів-іноземців медичного профілю (з англійською мовою навчання) : навчальний посібник. – Суми : Університетська книга, 2018. – 130 с.
16. Читаємо, говоримо, пишемо про економіку: навчальні матеріали для студентів-іноземців 1–2 курсів  / Завгородній В. А., Казанджиєва М. С., Роденко А. В. та ін., усього 5 осіб / методичні вказівки – Суми, СумДУ, 2018. – 100 с.
17. Чернякова А.В. Організаційно-педагогічні стратегії запобігання та подолання насильства в закладах освіти: досвід США : монографія. Суми : Видавництво Вінниченко М.Д. - 2018. -148 с.
18. Біденко Л.В. Змішане навчання як нова форма організації мовної підготовки іноземних студентів-нефілологів / Л. В. Біденко, Г. І. Кисельова // Наукові записки. Серія "Психолого-педагогічні науки" (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя) / за заг. ред. проф. Є. І. Коваленко. – Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2018. – С. 81-86.
19. Дегтярьова Т. О., Скварча О. М. Використання ігрового методу в процесі навчання української мови як іноземної. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки». (Ніжинський державний університет ім. Миколи Гоголя) / за заг. ред. проф. Є.І. Коваленко. – Ніжин: НДУ ім М. Гоголя, 2018. – № 2. – С. 86-91.
20. Набок М. Історична основа української народної думи «Про молдавський похід Хмельницького» // Rusin. – Кишинев: Типография АО «Реклама», 2018. – Вип. 4. Том 54. – С. 33-52 (Scopus, Web of Science)
21. Набок М. Українські народні думи: національні особливості сприйняття в процесі міжкультурного спілкування // Psycholinguistics. Психолінгвістика. Психолингвистика: збірник наук праць. Серія: Філологія. –Перяслав-Хмельницький : ФОП Домбровська Я.М., 2018. – Вип. 24 (2). – С. 198-217 (фахове видання, Web of Science)
22. Набок М. Халід Абусамра. Етнопсихологічні особливості зображення героїв в українських народних думах та фольклорі мусульманських народів // Традиційні музичні інструменти кобзарів і лірників: збірник матеріалів науково-практичної конференції з міжнародною участю. – Харків :  НЦНК «Музей Івана Гончара», 2018. – С. 54-64.
23. Набок М., Абусамра Халед, Мохаммад Абу Хамеда.  Академічна мобільність студентів в Україні: стратегія та напрямки розвитку // Наукова спільнота студентів ХХI століття: збірник наукових праць I Міжнародної науково-студентської конференції. – Суми : Сумський державний університет, 2018.  –  С. 71-75.
24. Вступний курс з української мови для студентів-іноземців підготовчого відділення: навчальний посібник / Волкова О. М., Ворона Н. О., Голованенко Є. О. та ін. – Суми : Університетська книга, 2019. – 415 с.
25. Українська мова як іноземна. Рівень В1. / Л. В. Біденко, В. А. Завгородній, М.С. Казанджиєва та ін., всього 6 ос. - Суми: 2019: ПФ «Видавництво «”Університетська книга”», 2019 –363 с.
26. Вивчаємо українську: елементарний курс української мови [Текст] : для інозем. студ. / Т. О. Дегтярьова, О. М. Скварча, Л. М. Яременко. – Суми : СумДУ, 2019. – 120 с.
27. Ukrainian: Дистанційний курс української мови для англомовних студентів / Біденко Л. В., Ворона Н.О., Казанджиєва М. С. та ін., усього 6 осіб. – Режим доступу: https: // dl.sumdu.edu.ua/studio/tracker/2884 – Суми: СумДУ, 2019. [Електронний ресурс].
28. Дегтярьова Т. О., Коньок О. П., Скварча О. М. Тести як засіб контролю якості засвоєння навчального матеріалу на уроках української мови як іноземної. Науковий часопис національного педагогічного університету ім. М. П. Драгоманова Серія 5: Педагогічні науки: реалії та перспективи. – Київ: НПУ ім М. П. Драгоманова, 2019. – №  67. – С. 77- 81.
29. Казанджиєва М.С. Досвід використання інноваційних технологій у навчанні української мови як іноземної / Казанджиєва М. С., Роденко А. В., Тубол Н. О. // Вісник Прикарпатського університету наукового товариства ім. Т. Г.Шевченка. Філологія. – Вип. 3 (55): Івано-Франківськ, 2019. – С. 381–390.
30. Силка А.А. Українська мова для студентів-іноземців медичного профілю (з російською мовою навчання) : посібник / підручник. Суми : ПФ “Видавництво «Університетська книга»”, 2020. 114 c.
31. Біденко Л.В., Силка А. А., Завгородній В. А., Казанджиєва М. С., Кліпатська Ю. О., Кисельова Г. І. Українська мова для іноземців. Рівень В1. : посібник / підручник / за ред. ПФ “Видавництва «Університетська книга»”. Суми : Університетська книга, 2020. 364 c.

32. Коньок О. П., Шевцова А. В. Науковий стиль мовлення (основний курс) для студентів-іноземців підготовчого відділення медико-біологічного профілю : посібник / підручник. Суми : СумДУ, 2020. 103 c.
33. Дегтярьова Т. О., Дядченко Г. В., Коньок О. П., Шевцова А. В. Learn Ukrainian now. А2. Українська для іноземців : посібник / підручник / за ред. За редакцією Дегтярьової Т. О. Суми : ПФ «Видавництво «”Університетська книга”», 2020. 215 c.
34. Дегтярьова Т. О., Дядченко Г. В., Коньок О. П., Шевцова А. В. Learn Ukrainian now. А1. Українська для іноземців : посібник / підручник / за ред. За редакцією Дегтярьової Т. О. Суми : ПФ «Видавництво «”Університетська книга”», 2020. 279 c.
35. Дегтярьова Т. О., Волкова О. М., Ворона Н. О., Завгородній В. А., Казанджиєва М. С., Кисельова Г. І., Коньок О. П., Шевцова А. В. Українська мова для іноземців : посібник / підручник / за ред. За редакцією Дегтярьової Т. О. Суми : ПФ «Видавництво «”Університетська книга”», 2020. 400 c.
36. Дегтярьова Т. О., Волкова О. М., Ворона Н. О., Завгородній В. А., Казанджиєва М. С., Коньок О. П., Шевцова А. В. Українська мова для студентів-іноземців. Ukrainian for Beginn ers (початковий рівень) : посібник / підручник / за ред. за редакцією Дегтярьової Т. О. Суми : ПФ «Видавництво «”Університетська книга”», 2020. 304 c.
37. Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір «Науковий стиль мовлення для початківців (медико-біологічний профіль)» № 98543 Україна / Дядченко Г. В., Дегтярьова Т. О., Голованенко Є. О., Коньок О. П. ; СумДУ ; заяв. 2020-07-02 ; опубл. 2020-07-09.
38. Набок М. М. Особливості сприйняття українських народних дум крізь призму «творець – виконавець – слухач». Scientific developments of European countries in the area of philological researches : кол. моногр. / / за ред. Tomasz Borowiak. Wloclawek : Baltija Publishing, 2020. C. 327-343.
39. Дегтярьова Т. О., Дядченко, Г. В, Кулішенко Л. А. Українська мова для іноземців у таблицях та коментарях: навч. пос. – Суми: СумДУ, 2021. 123 c. 
40. Дегтярьова Т. О., Дядченко Г. В., Шевцова А. В. Українська мова для іноземців. Науковий стиль мовлення. Вступний курс (2-е видання, виправлене й доповнене): посібник / підручник. – Суми: Сумський державний університет, 2021. – 200 с.
41. Українська мова в діалогах : навчально-методичні матеріали / укладачі: С.С. Зайцева, О. П. Коньок, А. В. Шевцова. – Суми : Сумський державний університет, 2021. – 62 с. 
42. Чернякова А.В., Чернишова Т.Г. Вивчаємо українську вдома : навчально-методичні матеріали для самостійного вивчення української мови як іноземної. Суми: Сумський державний університет, 2021. 70 c.
43. Chernyakova A.V., Pylypenko-Fritsak N. A. Communication of European values in teaching of foreign students in the context of the internalization of education. Sustainable development in a modern knowledge society: Ljubljana: Ljubljana : Ljubljana School of Business Publishing VSPV, 2021. C. 129-141.

44. Chernyakova A.V., Pylypenko-Fritsak N. A. Effective cross-cultural communication as a condition for adaptation of foreign students in the context of strategy of intercultural deveplopment of the city. Innovative pathway for the development of modern philological sciences in Ukraine and EU countries: Рига: Baltija Publishing, 2021. C. 337-357.
45. Chernyakova A.V., Vorona N., Pylypenko-Fritsak N. A. Pedagogical support of adatation of foreign students to the socio-cultural and educational environment of Sumy State university. New challenges in the development of future specialists: Universitatea Dunarea de Jos Galati Publishing: Universitatea Dunarea de Jos Galati Publishing, 2021. C. 153-170.
46. Набок М. М., Ворона Н.О. Національні картини світу в українській та курдській усній народній творчості / Innovative pathway for the development of modern philological sciences in Ukraine and EU countries : Collective monograph. Vol. 2. Riga, Latvia : “Baltija Publishing”, 2021. Р.49-65. DOI: 10.30525/978-9934-26-031-5-26 міжнародний стандартний номер книги ISBN 978-9934-26-031-5 
47. Біденко Л.В. Метод дієслівного словозмінного моделювання в практиці навчання української мови як іноземної / Л. В. Біденко, Г. І. Кисельова // Вісник Запорізького національного університету: Педагогічні науки збірник наукових праць. Педагогічні науки / Головний редактор Локарєва Г. В. – Запоріжжя: Запорізький національний університет, № 7 (27). – 2021. (категорія Б)
48. Дегтярьова Т. О., Дядченко Г. В. Сучасні технології в методиці викладання української мови як іноземної Wloclawek, Republic of Poland: Publishing House “Baltija Publishing”. 2021. Vol. 2. Р. 117-122
49. Дегтярьова Т. О., Шевцова А. В. Навчання мови професійного спілкування студентів-іноземців інженерного профілю. The 15th International scientific and practical conference “Science and Technology”. Littera Verlag, Berlin, Germany. 2021. Р. 62-67.
50. Дегтярьова Т. О., Шевцова А. В. «Реалізація текстоцентричного підходу в системі роботи над розвитком професійного мовлення студентів-іноземців». Grundlagen der modernen wissenschaftlichen Forschung der Sammlung wissenschaftlicher Arbeiten «ΛΌГOΣ» zu den Materialien der I internationalen wissenschaftlich-praktischen Konferenz, Zürich, 10. September, 2021. Zürich-Vinnytsia: BOLESWA Publishers. Europäische Wissenschaftsplattform, 2021. Р.201-205.
51. Казанджиєва М. С. Використання дидактичних ігор на уроках української мови як іноземної / Казанджиєва М. С., Роденко А. В. // Актуальні питання гуманітарних наук. Дрогобицький держ. педагогічний університет імені Івана Франка. – 2021. – Вип. 35, том 3. – С. 231–238.
52. Левенок І. С., Семеног О. М. Формування українськомовної компетентності іноземних студентів-медиків у культурно-освітньому просторі закладу вищої освіти. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв'язки. 2021. 38. C. 170-188.
53. Набок М. М. Поетичний універсум календарно-обрядового фольклору українців / Народна творчість та етнологія, 2021. С.103-106. (фахове видання категорія «Б»).

 

 Укладання кафедрою господарчих договорів 

2019 р.

Наукове, літературне редагування, упорядкування посібника для іноземних студентів "Українська мова як іноземна"

54.21-2019.СП/01

Біденко Л.В.

ТОВ "ВТД "Університетська книга"

Суми

28.02.2019

31.12.2019

2 500,00

Послуги з питань створення офіційно-ділових документів українською мовою та удосконалення володіння українською момвою як іноземною

54.21-2019.СП/02

Біденко Л.В.

ФО Бабаєв Джавад

Суми

28.05.2019

31.12.2019

1 000,00

Науково-консультаційні послуги з питань створення

54.21-2019.СП/03

Роденко А.В.

ФО Ану Джон

Суми

31.05.2019

31.12.2019

3 400,00

Наукове, літературне редагування, упорядкування текстів для посібника українська мова як іноземна"

54.21-04.19.СП

Біденко Л.В.

ТОВ "ВТД "Університетська книга"

Суми

11.11.2019

31.12.2019

2 500,00

2020 р. 

Послуги з питань створення офіційно-ділових документів українською мовою та удосконалення володіння українською момвою як іноземною

54.21-2020.СП/01

Біденко Л.В.

ФО Аттілі Амммар Абделкадар

Суми

11.03.2020

31.12.2020

800,00

Послуги з питань створення офіційно-ділових документів українською мовою та удосконалення володіння українською момвою як іноземною

54.21-2020.СП/02

Коньок О.П.

ПФ "Видавництво "Університетська книга"

Суми

 

31.12.2020

1 000,00

2022 р.

Переклад і редагування науково-технічної документації українською мовою

№ 54.21-2022.СП/01

Сидоренко О.П.

ФОП

Прокопенко В.М.

Суми

06.2022

31.12.2022

7000,00

 

Перелік дисциплін

На кафедрі здійснюється мовна підготовка іноземних студентів за дисциплінами: «Українська мова як іноземна»«Мова навчання (українська)», Інтегрований курс «Основи академічного письма»

 

 

Методичне забезпечення

На кафедрі здійснюється велика робота щодо створення сучасної методичної бази, яка б забезпечувала досягнення навчальних цілей, сприяла підвищенню рівня викладання української мови для студентів-іноземців. За останні десять років викладачами кафедри надруковано 7 навчальних і навчально-методичних посібників, 107 методичних рекомендацій.

Електронні версії посібників, виданих у СумДУ, можна знайти в електронному каталозі бібліотеки СумДУ.

 

Перелік основних навчальних посібників та навчально-методичних посібників:

1. Навчальні матеріали з розвитку професійного мовлення для студентів-іноземців підготовчого відділення (технічний профіль) / укладачі: О. П. Коньок, А. В. Шевцова, І. М. Шевченко. – Суми: Вид-во СумДУ, 2008. – 66 c.

2. Українська мова: навчальні матеріали для студентів-іноземців 1-го курсу / Укладач : О. П. Коньок. – Суми : Вид-во СумДУ, 2009. – 103 с.

3. Вступний курс з української мови для студентів-іноземців підготовчого відділення / за ред. Т.О. Дегтярьової. – Суми, 2009. – 207 с.

4. Навчальні матеріали до елементарного курсу української мови для студентів-іноземців підготовчого відділення / укладачі: Т. О. Дегтярьова, І. М. Шевченко. – Суми: Вид-во СумДУ, 2010. – 91 с.

5. Силка А. А. Українська мова як мова професійного навчання : навчальний посібник для студентів-іноземців медичного профілю (з російською мовою навчання) / А. А. Силка. – Суми : Сумський державний університет, 2016. – 112 с.

6. Силка А. А. Українська мова як мова професійного навчання : навчальний посібник для студентів-іноземців медичного профілю (з англійською мовою навчання) / А. А. Силка; пер. на англ. А. В. Силка. – Суми : Сумський державний університет, 2016. – 128 с.

7. Я буду лікарем ! : навчально-методичні матеріали з української мови / укладачі: Є. Ю. Бурнос, Н. А. Пилипенко-Фрицак. – Суми : Видавництво Сумського державного університету, 2017. – 104 c.

8. Суми – нова мова, нові друзі, нове життя: навчальний посібник / Л. В. Біденко, В. А. Завгородній, Г. І. Кисельова, А. В. Шевцова. – Суми: Сумський державний університет, 2018. – 149 с.

9. Науковий стиль мовлення. Вступний курс (медико-біологічний профіль) : навчально-методичні матеріали / Г. В. Дядченко, О. П. Коньок, Є. О. Голованенко, Т. О. Дегтярьова. – Суми : Сумський державний університет, 2018. – 95 с.

10. Науковий стиль мовлення. Основний курс (медико-біологічний профіль): навчально-методичні матеріали для студентів-іноземців ПО. – Суми: Сумський державний університет, 2019. – 56 с.

11. Вивчаємо анатомію українською: навчальний посібник : у 3 ч. / А. А. Силка. – Суми: Сумський державний університет, 2019. – Ч.1. – 156 с.

12. Українська мова для іноземців. Рівень В 1 : навчальний посібник / Л. В. Біденко, В. А. Завгородній, М. С. Казанджиєва, Г. І. Кисельова, Ю. О. Кліпатська, А. А. Силка, Т. М. Сич. – Суми : ТОВ «ВТД «Університетська книга», 2019. – 375 с.

13. Українська мова для іноземців. Рівень А 1: навчальний посібник / Є. О. Голованенко, Т. О. Дегтярьова, Г. І. Дядченко, О. П. Коньок, О. М. Скварча, А. В. Шевцова, Л. М. Яременко. – Суми : ТОВ «ВТД «Університетська книга», 2019. – 279 с.

14. Українська мова для іноземців. Рівень А 2: навчальний посібник / Т. О. Дегтярьова, О. П. Коньок, О. М. Скварча, О. М. Скварча, Н. О. Тубол, А. В. Шевцова, Л. М. Яременко. – Суми : ТОВ «ВТД «Університетська книга», 2019. – 215 с.

15. Українська для студентів-іноземців (початковий рівень): навчальний посібник /О. М. Волкова, Н. О. Ворона, Є. О. Голованенко та ін., за ред. Т. О. Дегтярьової. – Суми: ПФ «Видавництво «Університетська книга», 2020. – 304 с.

 

Навчальні програми з української мови як іноземної:

1. Єдина навчальна типова програма з української мови для студентів-іноземців основних факультетів нефілологічного профілю вищих навчальних закладів України III-IV рівня акредитації [Текст] / За ред. О. М. Тростинської, Н. І. Ушакової. - К. : НТУУ «КПІ», 2009. - 52 с.

2. Українська мова як іноземна. Тимчасова програма навчальної дисципліни для іноземних студентів підготовчих факультетів / відділень ВНЗ МОЗ України  [Текст] / За ред. С. М. Луцак, Г. Я. Іванишин, С. М. Кут й ін.  - К., 2015. - 78 с.

 

 

 

Лінгвістичний центр слов’янських мов пропонує курси української мови для іноземців. Вивчення мови в Україні дає іноземним громадянам можливість відчути себе частиною українського суспільства, долучитися до його культури та традицій.

Досвідчені викладачі допоможуть усім охочим здобути необхідні знання та вміння, підвищити рівень володіння мовою, удосконалити навички говоріння та письма.

Навчання у Лінгвістичному центрі слов'янських мов здійснюється за трьома напрямами:

  1. Загальний (стандартний) курс: призначений для тих, хто прагне опанувати розмовну мову та збагатити словниковий запас.
  2. Інтенсивний курс: орієнтований на тих, хто зацікавлений у швидкому надійному результаті.
  3. Індивідуальні заняття: допомагають у стислі терміни ліквідувати прогалини в знаннях, створити основу для успішної комунікації.

Першим випускником Лінгвістичного центру слов'янських мов  у 2017 р. став італієць Алессандро Фіорелліні, який вирішив у літній час вивчати російську мову. Допомагала йому в цьому досвідчений викладач Юлія Кліпатська, яка протягом місяця навчала італійського гостя основ обраної мови.

Завдяки проведенню курсів із вивчення української мови у 2018\2019 навчальному році підвищили рівень мовної підготовки біля 60 студентів-іноземців.

Картинки по запросу "лінгвістичний центр словянських мов"

Крім того, викладачі кафедри мовної підготовки іноземних громадян в межах діяльності Центру забезпечили навчальний процес сучасними джерелами: робочими зошитами для самостійного опрацювання навчального матеріалу студентами-іноземцами, методичними вказівками та ін.

 

 ПЕРЕЛІК ОСВІТНІХ ПРОГРАМ

Назва програми

Форма навчання

Зміст програми

1

Коригувальний курс української мови як мови навчання

Індивідуальні заняття/курси

Практичний курс мови. Основи граматики української мови, розвиток мовлення, науковий стиль. Підсумкова атестація

2

Розмовна українська мова

Індивідуальні заняття/курси

Вступний фонетичний тренінг. Лексичний мінімум і граматика розмовної мови. Комунікативний тренінг з побутово-розмовної тематики: говоріння, читання, аудіювання, рольові ігри, проєктні завдання, тести, самостійна робота. Підсумкова атестація

3

Інтенсивний курс української мови

Індивідуальні заняття/курси

Коригувальний курс з фонетики та граматики. Особливості лексичної та синтаксичної організації мови. Термінологія. Комунікативний тренінг з наукової проблематики. Підсумкова атестація

4

Українська мова для початківців

Індивідуальні заняття/курси

Звукова система української мови. Правила читання. Основи граматики. Основні моделі речень. Техніка конструювання розмовних фраз – від простих до складних. Розуміння мовлення на слух. Електронне листування. Читання та обговорення текстів. Підсумкова атестація

 

Лінгвістичний центр слов’янських мов пропонує також послуги з коригування і редагування текстів українською мовою.

 

Адреса: вул. Римського-Корсакова, 2, м. Суми, Україна, 40007.

Тел.:(+38-0542) 33-40-98.

E-mail:Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Кафедра створена 10 вересня 1991 року на базі секції української та російської мови, що входила до складу кафедри іноземних мов. Спочатку вона називалася кафедрою російської та української мови. Першими студентами-іноземцями, які приїхали навчатися до СумДУ, були громадяни Палестини, Сирії та Йорданії.

Першим завідувачем кафедри було призначено Завгороднього Віктора Анатолійовича. За період роботи він створив працездатний, творчий колектив однодумців, який здійснює багатоаспектну роботу, спрямовану на навчання та виховання іноземних громадян.

У квітні 2009 року у зв’язку з розширенням напрямів роботи кафедру російської та української мови було перейменовано на кафедру мовної підготовки іноземних громадян. З 2009 по 2012 роки виконувачкою обов’язків завідувачки кафедри працювала канд. пед. н., доцент Казанджиєва Марина Симеонівна.

У 2012-2015 роках завідувачем кафедри був канд. філол. н., доцент Звагельський Віктор Борисович.

З квітня 2015 року по липень 2021 року кафедру очолювала канд. пед. н., доцент Біденко Лариса Валентинівна.

З липня 2021 року кафедру очолила канд. пед. н., доцент Сидоренко Ольга Павлівна.

За роки роботи кафедри мовну підготовку на ній пройшли понад 12 тис. студентів-іноземців з понад 50 країн світу.

10 вересня 2021 року кафедрі виповнилось 20 років. З нагоди цієї дати за особливі досягнення у формуванні іміджу факультету, університету й України серед іноземних громадян колектив кафедри отримав пам'ятний диплом від декана факультету ІФСК.

 

 

 

Сумський державний унiверситет,
вул. Харківська, 116, м. Суми, Україна, 40007,

Головний корпус (Г-802)

E-mail: [email protected]

Телефон: (0542) 68-44-09

Локації

При використанні матеріалів з сайту кафедри іназемних мов посилання на ресурс обов'язкове.

All Rights Reserved.